ΑΡΧΙΚΗ

ΣΧΟΛΕΙΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΓΟΝΕΩΝ

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Πλανήτες και θέση της γης Αρχαία ελληνικά παιχνίδια
Λόγια σοφών Παιχνίδια
Το ήξερες; Η ιστορία των παιχνιδιών
Απίθανα Γιατί δε λιώνουν τα ιγκλού;
Παράξενα Παγκόσμια έρευνα
Προτεραιότητες στη ζωή μας  
   
   

 

ΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ

 

ΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ

    Οι αρχαίοι γνώριζαν 5 πλανήτες , που ήταν ορατοί με γυμνό μάτι. Τους: Ερμή, Αφροδίτη, Άρη, Δία και Κρόνο. Τη Γη την θεωρούσαν κέντρο του σύμπαντος, Πρώτος που περιέγραψε τους πλανήτες ήταν ο Έλληνας αστρονόμος Αρίσταρχος

    Ο Κοπέρνικος και ο Κέπλερ με τον παγκόσμιο νόμο της έλξης του Νεύτωνα ανακάλυψαν τους νόμους, με τους οποίους οι πλανήτες κινούνται γύρω από τον ήλιο. Σήμερα γνωρίζουμε 9 πλανήτες, που κατά σειρά απόστασης από τον ήλιο είναι: , Πλούτωνας. Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης, Δίας, Κρόνος, Ποσειδώνας

    Οι πλανήτες περιβάλλονται από δευτερεύοντα άστρα ή δορυφόρους, που γυρίζουν γύρω από τους πλανήτες και φυσικά γύρω από τον ήλιο. Ο Ερμής και η Αφροδίτη δεν έχουν δορυφόρους, η Γη έχει ένα, τη Σελήνη, ο Άρης δύο μικρούς, το Φόβο και το Δείμο, ο Δίας δώδεκα, ο Ουρανός πέντε, ο Ποσειδώνας δύο. Ο Πλούτωνας δεν φαίνεται να έχει δορυφόρους.

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΗΣ

   Η θέση της γης είναι η πιο ιδεώδης σε σχέση με τους άλλους πλανήτες. Στην επιφάνεια του ήλιου υπάρχει θερμοκρασία 6.000 βαθμών Κελσίου. Αν η γη βρισκόταν στη θέση του Ερμή ή της Αφροδίτης θα ήταν ένα φλεγόμενο καμίνι. Αν πάλι βρισκόταν στη θέση του Κρόνου, του Ουρανού, του Ποσειδώνα ή του Πλούτωνα θα ήταν ένα φοβερό ψυγείο…

Λ Ο Γ Ι Α   Σ Ο Φ Ω Ν….

 

    “Έχουμε δύο αυτιά, ενώ στόμα ένα, για να ακούμε πολλά και να λέμε λίγα…”

 

  “Η κακία των άλλων δεν αναγκάζει κανέναν να γίνει κι αυτός κακός. ”

 

   “Ρίζα όλων των κακών είναι η υπερηφάνεια. ”

 

   “Τιμή είναι για τον άνθρωπο να αποφεύγει τις φιλονικίες. Μόνο οι ανόητοι εξάπτονται. ”

 

   “Αν θέλεις να νιώσεις ευτυχής, μάθε να λογαριάζεις και να χαίρεσαι την ευτυχία της κάθε στιγμής που ζεις. Η ευτυχία και η δυστυχία  του μέλλοντος είναι μακρινή. ”

       

 “Την ξένη γνώμη αγροίκα την και τη δική σου κράττει. Κι εκείνη που σε ωφελεί, με δαύτηνε περπάτει. ”

 “Ο αισιόδοξος βλέπει μια λύση σε κάθε πρόβλημα. Ο απαισιόδοξος ένα πρόβλημα σε κάθε λύση !!!!!!

 Όταν συναναστρέφεσαι με ηθικούς ανθρώπους, θα μάθεις μόνο το καλό. Όταν όμως έχεις επαφές με κακούς χαρακτήρες θα ξεχάσεις και τα καλά που έμαθες.

Θέογνις

Ένας σοφός λυπάται που στη ζωή του δεν έμαθε περισσότερα, ένας εγωιστής όμως ισχυρίζεται ότι τα ξέρει όλα.

 Αριστοτέλης

Στη ζωή μας χρειάζεται η τάξη.(Για να προοδεύσει ένας άνθρωπος πρέπει να έχει βάλει τα πράγματα στη ζωή του σε μια τάξη. Το κάθε τι να γίνεται στην ώρα του, να δίνονται προτεραιότητες σε ορισμένα πράγματα και τίποτα να μην αφήνεται στη μέση).

                                                                                                                                                  Ξενοφώντας

 

Μην κάνετε στους άλλους αυτά, που δε θέλετε να κάνουν οι άλλοι  σε σας

Κανένας με κακό δεν γιατρεύει το κακό, αλλά με το καλό γιατρεύεται κάθε κακό.

                 (Ιωάννης Χρυσόστομος

 

 

Οι καλύτερες αλήθειες είναι οι πιο απλές.

(Β.Ουγκώ)

 

Ό,τι άρχισε καλά, έγινε κατά το ήμισυ.

                                                                           (Οράτιος)

 

Το δέντρο ρίχνει τη σκιά του και σ αυτούς που το ραβδίζουν.

 

Τα μεγάλα είναι απλά. Γι αυτό είναι δύσκολα.

 

 Μπορείς εύκολα να καταλάβεις, πόσο αξίζει ένας άνθρωπος, απ τον τρόπο που μεταχειρίζεται αυτούς που δεν μπορούν να του προσφέρουν τίποτα πια.

 

Η αγάπη δεν είναι ποτέ απασχολημένη προκειμένου να υπηρετήσει…

 

  Η χαρά δεν βρίσκεται στα πράγματα, βρίσκεται μέσα μας.

 Η ευτυχία είναι το μόνο πράγμα που πολλαπλασιάζεται όταν διαιρείται.

(Αλ. Σβάιτσερ)

Το κάθε σήμερα μας δίνεται για να γίνουμε καλύτεροι από χτες.

   Οι απείρως μικροί, έχουν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους.

   Η ήρεμη και γαλήνια συνείδηση είναι ένα διαρκές πανηγύρι.

 

 Βασική προϋπόθεση για να λάμψει κανείς ως μέλος κοπαδιού προβάτων είναι να …είναι πρόβατο.

(Αϊνστάιν)

Κανένας δεν είναι  τόσο καλός, όσο πρέπει να είναι.

(Αριστείδης)

 

  Η ιστορία κανένα ψέμα δεν λέει, καμιά αλήθεια δεν αποσιωπά.

(Τάκιτος)

 

 Τιμή σ εκείνους, όπου στη ζωή τους όρισαν να φυλάγουν Θερμοπύλες, ποτέ από το χρέος μη κινούντες.

(Καβάφης)

 

Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά. Η ουσία δεν φαίνεται με τα μάτια. Αυτή την αλήθεια την έχουν ξεχάσει οι άνθρωποι…

(Σαιντ Εξυπερύ)

 

 Ο άνθρωπος είναι ένα κλάσμα, του οποίου αριθμητής είναι αυτό που είναι πραγματικά, ενώ παρονομαστής είναι εκείνο που νομίζει πως είναι. Όσο μεγαλύτερος είναι ο παρονομαστής τόσο μικρότερο είναι το κλάσμα.( Λέων Τολστόι)

 

“….Διάλεξε τους φίλους σου με κριτήριο τη συμπεριφορά τους απέναντι σε κάποιους άλλους φίλους τους. Γιατί πολλοί βοήθησαν  τους φίλους τους σε κάποιο πρόβλημα, αλλά δεν χάρηκαν με την ευτυχία τους. Και τέλος μην προτιμάς ν ’ακούς ωραία και κολακευτικά λόγια από τους φίλους σου, αλλά αληθινά.” (Φώτιος)

 

 

ΤΟ ΗΞΕΡΕΣ;

ΤΟ ΗΞΕΡΕΣ;                                                            

Για κάθε λίτρο βενζίνης απαιτήθηκαν 98 τόνοι προϊστορικών θαμμένων φυτών!!!!!

v  Μία κάμπια χρειάζεται ένα μήνα για να  μεταμορφωθεί σε  πεταλούδα.

                                                           

 v   Μέσα σε 1 ώρα 2 κάστορες μπορούν να ροκανίσουν 2 κορμούς δέντρων.

 v   Τα  μπαμπού ψηλώνουν 90 εκατοστά την ημέρα.

 

  v  Τα παγόβουνα σε φυσιολογικές συνθήκες ζυγίζουν 20 εκατομμύρια τόνους!

v 35 είδη καρχαριών εντοπίζονται στις ελληνικές θάλασσες, εκ των οποίων τα 13 έχουν επιτεθεί σε κολυμβητές ή σκάφη κατά το παρελθόν.

  v  Ο θόρυβος που ακούμε όταν βάλουμε το δάκτυλό μας μέσα στο αυτί μας, γνωρίζεις από πού προέρχεται ; Από την κυκλοφορία του αίματος που γίνεται στο άκρο του δακτύλου. Η διάβαση των αιματοσφαιριδίων δια των τριχοειδών  αγγείων, τα οποία ενώνουν τις αρτηρίες με τις φλέβες, δημιουργεί αυτόν το θόρυβο! Εάν αμφιβάλλεις γι’ αυτό, κλείσε καλά τ’ αυτί σου με μπαμπάκι και μετά τοποθέτησε το δάκτυλο σου. Θα ανακαλύψεις πως δεν ακούς κανένα θόρυβο τώρα! !

  v  Το οξυγόνο στην ατμόσφαιρα από την αρχή της δημιουργίας του κόσμου είναι πάντοτε 21%. Εάν άλλαζε αυτό το ποσοστό και είχαμε 20% οξυγόνο, τότε όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί του πλανήτη μας θα υπέφεραν από ταχυπαλμία και δύσπνοια. Εάν ήταν 22% θα δημιουργούσε προβλήματα στο οικοσύστημα, γιατί αφ’ ενός με το άναμμα ενός σπίρτου ολόκληρες δασικές εκτάσεις θα καιγόντουσαν με απίστευτη ευκολία, αφ’ ετέρου οι καύσεις στον οργανισμό μας θα ήταν εντονότερες με βλαβερές για μας συνέπειες.

v   Ο σκορπιός μπορεί να αντέξει 200 φορές περισσότερη ραδιενέργεια από ότι ο άνθρωπος…

v   Ένας στους πέντε  χιλιάδες αστακούς  του βόρειου Ατλαντικού Ωκεανού γεννιέται μπλε…

  v  Υπάρχουν 170 επτάκις εκατομμύρια διαφορετικοί τρόποι να παίξεις τις δέκα πρώτες κινήσεις στο σκάκι…

    v   Μια κατσαρίδα μπορεί να ζήσει εννιά μέρες χωρίς το κεφάλι  της, ώσπου να πεθάνει από ασιτία…

    v  Το 1994, στην Αγγλία, ένα ουράνιο τόξο ήταν ορατό για έξι ώρες, ενώ συνήθως τα ουράνια τόξα εμφανίζονται για λίγα δευτερόλεπτα ! ! !

      v  Τα δελφίνια κοιμούνται με το ένα μάτι ανοιχτό!

      v Το 20% των ζώων του πλανήτη θα έχει εξαφανιστεί ως το 2025, προειδοποιούν  οι επιστήμονες!

      v  Η αλλαγή των εποχών οφείλεται στο γεγονός ότι στη διάρκεια του χρόνου αλλάζει η γωνία με την οποία οι ηλιακές ακτίνες πέφτουν πάνω στη γη.

      v  Πριν από 250 εκατομμύρια χρόνια υπήρχε μια και μοναδική ήπειρος.

     v  Οι ήπειροι μετακινούνται εξαιτίας της βαρυτικής έλξης που ασκούν ο Ήλιος και η Σελήνη.

     v  Σύμφωνα με κάποιους επιστήμονες σε 250 εκατομμύρια χρόνια οι ήπειροι πάλι θα ενωθούν. Ο Ατλαντικός θα εξαφανιστεί και θα μείνει μόνο ο Ειρηνικός.

      v Το 71% της επιφάνειας της γης καλύπτεται από θαλασσινό νερό.

         

    v  Στις θερμές ερήμους πέφτουν το πολύ 250 μιλιμέτρ βροχής το χρόνο.

 

      v Τα παγόβουνα εξέχουν από το νερό κατά 15% περίπου του όγκου τους.

      v Η διάμετρος της Γης στον Ισημερινό είναι περίπου 12.757 χιλιόμετρα.

 

     v Τα πιο δυνατά αυτιά έχει ένας Γερμανός, ο οποίος το 1997 σήκωσε με αυτά συνολικά 48 κιλά.

      v Ο ταχύτερος ομιλητής στον κόσμο είναι  Καναδός, ο οποίος το 1995 κατάφερε να προφέρει 665 λέξεις το λεπτό απαγγέλλοντας το μονόλογο του Άμλετ.

 

      v Ο μεγαλύτερος χορός πραγματοποιήθηκε το 1996 στην Αμερική και πήραν μέρος πάνω από 72.000 άνθρωποι.

     v Το βιβλίο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παγκοσμίως είναι η Βίβλος, η οποία έχει πουλήσει περισσότερα από 5 δις αντίτυπα…

      v Ο ψηλότερος άνθρωπος στον κόσμο ήταν Αμερικανός και το ύψος του έφτανε τα 2,72 μέτρα.

      v Ο κοντότερος άνθρωπος στον κόσμο ήταν Ινδός και το ύψος του ήταν 57 εκατοστά.

      v Η μεγαλύτερη ανθρώπινη αλυσίδα δημιουργήθηκε το 1989, όταν πάνω από 1 εκατομμύριο άνθρωποι ένωσαν τα χέρια τους από την Εσθονία μέχρι τη Λιθουανία , καλύπτοντας απόσταση 595 χιλιόμετρα

 

v Στις 30 Ιουνίου 1892, στο Μπέρμιγχαν της Αγγλίας, έβρεξε  βατράχια.

 

v Το μικρότερο μαρσιποφόρο θηλαστικό  στον  κόσμο  είναι  ένα  είδος  τρωκτικού  που  συναντάται στην  Αυστραλία  και  ζυγίζει  περίπου  4  γραμμάρια,  το  μήκος  του,  4,5  εκατοστά !

 

v  Ξέρεις  ότι  η  γη  γίνεται  πιο  βαριά  κατά  25  τόννους  την  ημέρα;

v     1533  φορές  παραπάνω  από  την  αξία  της  πλήρωσε  ένας  συλλέκτης  για  να  αποκτήσει  μια  επιταγή  ενάμισι  δολαρίου  του 30ου  προέδρου  της  Αμερικής  του  Κάλβιν  Κούλτζ.

v     Οι νυχτερίδες  βγάζουν  χιλιάδες  κραυγές  ανά  λεπτό,  τις  οποίες  δεν  μπορεί  να  ακούσει  ο  άνθρωπος.

 

v     Το  άνθος  της  μελισσορχιδέας μοιάζει  πολύ  με  μέλισσα,  για  να  προσελκύει  αληθινές  μέλισσες  στη  γύρη  του.

v     Ο  λαιμός  ενός  Μαμενχίσαυρα  δεινόσαυρου  που  βρέθηκε  στην  Κίνα,  έφτανε  τα  10  μέτρα.

v     Ξέρεις  ότι  οι  χελώνες  έχουν  τέλεια  όραση  και  όσφρηση,  αλλά  αδύνατη  ακοή;

v     Για  την  δημιουργία  του  Βίλατζ  Πάρκ,  στον  Ρέντη,  χρειάστηκαν  3  μεγαβάτ  ηλεκτρικό  ρεύμα, δηλαδή  όσο  απαιτείται  για  μια  πόλη 3.000   κατοίκων.

 

v     Ο Ρώσος  Ντιμίτρι  Κινκλάτζε  κατάφερε να  σηκώσει  48  κιλά  με  τ' αυτιά  του  για  10  ολόκληρα  λεπτά.

v     Το  ηφαίστειο  που  βρίσκεται  στο  νησί  Στρομπόλι  της  Ιταλίας  είναι  γνωστό  ως  φάρος  της  Μεσογείου,  εκρήγνυται  κάθε  20  λεπτά.

 

v     Ο  Φυσητήρας  βγάζει  δόντια  σε  ηλικία  10  ετών.

 

 

 

Α Π Ι Θ Α Ν Α

 

 v  Πώς λέγεται αυτή που μοιάζει με τη γη;      (…………..σαντιγί)

_Γιατί η ζέβρα πάει να σκάσει από τη ζήλια της;        (…………..γιατί το ριγέ δεν είναι πια στη μόδα)

_Γιατί η καμηλοπάρδαλη  έχει τόσο μακρύ λαιμό;       (…………...γιατί το σώμα της είναι μακριά από το κεφάλι της)

_Γιατί η κότα πήγε στον οφθαλμίατρο;   (……….γιατί τα αυγά της, όταν τηγανίζονταν μάτια είχαν πρόβλημα).

_ Πώς λέγεται το μηχάνημα που δουλεύει ένα γουρούνι;         (…………χοιρο-κίνητο)

 

__ Τι κοινό έχουν ένας ανιψιός κι ένα σπίρτο ;                 ( ……………..έχουν και οι δύο θείο)

_ Ποιος βγάζει δόντια ακόμη και μετά τα πενήντα του ;             (…………………..….. ο οδοντίατρος)

 

_ Πώς λέγεται η Μαρία των λουλουδιών;                   ( …………………..Μαριάνθη)

_Πότε οι γάτες φέρνουν κακοτυχία;                       (…………..….όταν είσαι ποντίκι)

 

Π Α Ρ Α Ξ Ε Ν Α………….(ΚΙ όμως ΑΛΗΘΙΝΑ)

     Την Πρωταπριλιά του 1957, πολλοί από τους Βρετανούς πίστεψαν την φάρσα που έστησε ένας παρουσιαστής του τηλεοπτικού δικτύου BBC: Στο ρεπορτάζ, που παρουσιάστηκε στην εκπομπή του, Ιταλοί αγρότες συνέλεγαν από δέντρα την ανοιξιάτικη σοδειά ζυμαρικών. Για τις ανάγκες της φάρσας, ένας κάμεραμαν είχε κρεμάσει σ’ ένα ελβετικό χωριό, ζυμαρικά στα κλαδιά των δέντρων!!

 

    Το 1400 μ.Χ. οι σωροί των σκουπιδιών στο Παρίσι είχαν τόσο μεγάλο ύψος, που συγχέονταν από πολλούς με τα αμυντικά τείχη της πόλης.

 

 

                    ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ

 

            Ένας καθηγητής φιλοσοφίας εμφανίστηκε στην τάξη με μια μεγάλη χάρτινη κούτα. Χωρίς να μιλήσει ,πήρε από την χάρτινη κούτα ένα άδειο γυάλινο βάζο και άρχισε να το γεμίζει με μικρές πέτρες. Οι μαθητές τον κοιτούσαν με απορία. Όταν το βάζο δεν χωρούσε άλλο ,ρώτησε “  Είναι γεμάτο το βάζο;” Και οι μαθητές απάντησαν:  “Ναι, είναι  γεμάτο”.

            Αυτός χαμογέλασε και χωρίς να μιλήσει ,πήρε από τη χάρτινη κούτα ένα σακουλάκι με μικρά βοτσαλάκια και άρχισε να γεμίζει το βάζο. Το κούνησε λίγο και τα βοτσαλάκια κύλησαν και γέμισαν τα κενά μεταξύ των πετρών. Όταν το βάζο δεν χωρούσε άλλο, ρώτησε :“ Είναι γεμάτο το βάζο ; ” Οι μαθητές γέλασαν και απάντησαν : “Ναι, είναι γεμάτο” Χαμογέλασε και πάλι χωρίς να μιλήσει, πήρε από τη χάρτινη κούτα ένα σακουλάκι με άμμο και άρχισε να την αδειάζει μέσα στο βάζο. Η άμμος χύθηκε και γέμισε όλα τα κενά μεταξύ των πετρών και των βοτσάλων.  Οταν το βάζο δεν χωρούσε άλλο ,ρώτησε :“ Είναι γεμάτο το βάζο;” Οι μαθητές δίστασαν για λίγο ,αλλά απάντησαν :“ Ναι ,είναι γεμάτο”’.

            Αυτός χαμογέλασε και πάλι χωρίς να μιλήσει, πήρε από τη χάρτινη κούτα δύο μπουκάλια μπύρες και άρχισε να τα αδειάζει μέσα στο βάζο. Τα  υγρά γέμισαν όλο το υπόλοιπο κενό του βάζου. Όταν το βάζο δεν χωρούσε άλλο ,ρώτησε :“ Είναι γεμάτο το βάζο; ” και οι μαθητές γέλασαν αυτή τη φορά και απάντησαν :“Ναι, είναι γεμάτο ” .

            Τώρα ,λέει ο καθηγητής, θέλω να θεωρήσετε ότι το βάζο αυτό αντιπροσωπεύει τη ζωή σας.

Οι πέτρες είναι τα πιο σημαντικά στη ζωή σας. Τέτοια είναι η οικογένεια, ο σύντροφός σας, η υγεία σας, τα παιδιά σας ,οι μόρφωσή  σας.

Οι πέτρες αντιστοιχούν στα πιο σημαντικά. Τόσο σημαντικά που ακόμα κι αν όλα τα υπόλοιπα λείψουν ,η ζωή σας θα εξακολουθήσει να είναι γεμάτη.

            Τα βοτσαλάκια είναι τα άλλα πράγματα που έρχονται στη ζωή σας, όπως η εργασία σας, το σπίτι σας, το αυτοκίνητό σας. Είναι μικρά πράγματα , βοτσαλάκια. Αν αυτά τα βάλετε πρώτα στο βάζο ,δεν θα υπάρχει χώρος για τις πέτρες, τα σημαντικά της ζωής.

            Η άμμος είναι όλα τα υπόλοιπα… τα πιο μικρά πράγματα της ζωής. Αν βάλεις   πρώτα την άμμο στο βάζο, δεν θα υπάρχει χώρος ούτε για τα βότσαλα αλλά ούτε και για τις πέτρες.

            Το βάζο είναι η ζωή σας. Αν ξοδεύετε  χρόνο και δύναμη για μικρά πράγματα, δε θα βρείτε ποτέ χρόνο για τα πιο σημαντικά. Ξεχωρίστε ποια είναι τα πιο σημαντικά για την ευτυχία σας. Μιλήστε με τους γονείς σας, το σύντροφό σας, παίξτε με τα παιδιά σας, προσέξτε την υγεία σας, χαρείτε τη ζωή στο σχολείο.

            Πάντα θα υπάρχει χρόνος για φίλους, πάντα θα υπάρχει χρόνος  για εργασία, πάντα θα υπάρχει χρόνος για να φτιάξετε το σπίτι σας ,το αυτοκίνητό σας, να πληρώσετε  το ρεύμα, το τηλέφωνο. ΄Ομως  να φροντίσετε για τις πέτρες πρώτα:.

                                          ΞΕΧΩΡΙΣΤΕ ΤΙΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΣΑΣ

            Οι μαθητές είχαν μείνει άφωνοι. Ένας όμως ρώτησε: “ Η μπύρα τι αντιπροσωπεύει;” Ο Καθηγητής γέλασε και απαντά :“ Χαίρομαι που ρωτάς. Θα σου πω: δεν έχει σημασία πόσο γεμάτη είναι η ζωή σου, δεν έχει σημασία πόσο στριμωγμένος είσαι, γιατί… πρέπει να ξέρεις:

 

                    ΟΤΙ  ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΙΓΟΣ ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΔΥΟ ΜΠΥΡΙΤΣΕΣ…              

 

Κι αν δεν μπορείς να κάνεις τη ζωή σου όπως τη θέλεις…

προσπάθησε τουλάχιστον όσο μπορείς…

Κ. Καβάφης

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ

Η ιστορία των παιχνιδιών

Τα παιχνίδια υπήρχαν πάντοτε. Από τότε που υπάρχουν τα παιδιά! Η κύρια διαπίστωση της αρχαιολογίας είναι τούτη:Σε όλες τις περιόδους της ιστορίας, τα παιχνίδια ήταν τα ίδια! Μια μοντέρνα κούκλα για παράδειγμα, έχει τους… προγόνους της που φθάνουν τουλάχιστον στην αρχαία Αίγυπτο, ενώ οι βόλοι χρησιμοποιήθηκαν κι από τα παιδιά των πρωτόγονων ακόμη ανθρώπων. Στην περιοχή των Εσκιμώων  μάλιστα, ανακαλύφθηκαν βόλοι από χαυλιόδοντες φώκιας!

            Οι αρχαιότερες μαρτυρίες που έχουμε σήμερα, φθάνουν στους Αιγυπτίους, όπου σε τοίχους διασώζονται απεικονίσεις παιχνιδιών που χρονολογούνται το 1800 π.Χ. Οι απεικονίσεις δείχνουν παιδιά να παίζουν με μπάλα από πάπυρο. Στο Ιράν ανακαλύφθηκε ένα μικρό άγαλμα λιονταριού πάνω σε βάση με ρόδες, που χρονολογείται το 1100 π.Χ. Στην Αρχαία Ελλάδα βρέθηκαν κούκλες και παιχνίδια που ιστορούνται από τον 8ο και 10ο αιώνα π.Χ. Οι πρώτοι άποικοι στην Αμερική, ανακάλυψαν πως τα παιδιά των Ινδιάνων είχαν ως παιχνίδια μπάλες, τόξα και βέλη για τ’αγόρια και κούκλες από ξύλο ή πηλό για τα κορίτσια.

            Οι πρώτες μορφές παιχνιδιού αναπτύχθηκαν καθαρά από το ένστικτο της αυτοσυντήρησης. Σε πολλούς πολιτισμούς, .ένα από τα πρώτα πράγματα που δίδασκαν τα παιδιά, ήταν η χρήση των όπλων που έφθανε ως τα παιχνίδια τους. Παιχνίδια – στρατιωτάκια και όπλα που βρέθηκαν, χρονολογούνται από το Μεσαίωνα.

            Επίσης πολλά παιχνίδια προήλθαν από την εσφαλμένη αντίληψη που είχαν οι άνθρωποι για το Θεό, τότε δηλαδή που λάτρευαν τα είδωλα και πίστευαν στις υπερφυσικές, μυστηριακές και μαγικές δυνάμεις. Για παράδειγμα, την κούκλα, την χρησιμοποιούσαν για να προσωποποιήσουν τις αόρατες οντότητες, ενώ τις κουδουνίστρες για την απομάκρυνση των κακών πνευμάτων!

            Ακόμη τα παιχνίδια έδειχναν την ιδέα που είχαν οι διάφοροι πολιτισμοί για το παιδί και τη θέση  τους στον κόσμο των μεγάλων. Καθώς η θέση αυτή άλλαζε, άλλαζαν και τα παιχνίδια. Στις αγροτικές κοινωνίες και περιοχές, τα μεγαλύτερα παιδιά έπαιζαν μόνο όταν δεν υπήρχε δουλειά να κάνουν!

            Ωστόσο τα παιχνίδια απεικόνιζαν πάντοτε τον πολιτισμό που τα κατασκεύαζε. Για παράδειγμα κατά την περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης, τα παιδιά έπαιζαν με παιχνίδια γκιλοτίνες. Αργότερα οι επιστημονικές ανακαλύψεις, πέρασαν και στα παιχνίδια. Τα αυτοκινητάκια και τα τρενάκια έγιναν της μόδας, μόλις το αυτοκίνητο και ο σιδηρόδρομος ήταν πλέον μέσα μεταφοράς.

            Μετά το 1750 μ.Χ.το παιχνίδι βιομηχανοποιείται, αρχικά στην Αγγλία. Αργότερα ιδρύθηκαν τα καταστήματα παιχνιδιών. Η μαζική παραγωγή παιχνιδιού άρχισε το 1859 στη Νυρεμβέργη της Γερμανίας, που θεωρείται το κυριότερο κατασκευαστικό κέντρο.

            Πάντως, η ιδέα του παιχνιδιού σαν αντικείμενο με εκπαιδευτικές δυνατότητες, άνθισε το 19ο αιώνα, εποχή εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και μιας τάσης ανθρωπιστικής αντιμετώπισης των παιδιών…

 

ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Οι παλιοί θα έχουν σίγουρα παίξει κότσια. Το παιχνίδι αυτό υπάρχει στην Ελλάδα από τα αρχαία χρόνια και ονομαζόταν “αστράγαλοι ”, διότι παιζόταν με τους αστραγάλους προβάτων και κατσικιών.

Οι πεντέλιθοι είναι τα νεότερα πεντόβολα, ενώ “καρύδια ”,είναι οι σημερινοί βόλοι, στη θέση  των οποίων χρησιμοποιούνταν  πραγματικά καρύδια.

Τα κορίτσια αγαπούσαν να παίζουν με κούκλες, “ λαγγόνες”. Κάτι παρόμοιο ήταν τα“ νευρό-σπαστα” : πήλινες κούκλες με κινητά μέλη, τα οποία δένονταν επάνω με κλωστή ή σύρμα, έτσι ώστε τα χέρια και τα πόδια να κινούνται  και να μοιάζουν με ζωντανές.

Ομαδικό παιχνίδι ήταν και το “κολλαβίζειν” ή “κολλαφίζειν” , το γνωστό“ μπιζ”. Κάποιο παιδί κρατούσε κλειστά τα μάτια ενός άλλου, ενώ το τρίτο χτυπούσε το τελευταίο με την παλάμη του στο αυτί και έπειτα όλα μαζί του ζητούσαν να μαντέψει ποιος το χτύπησε. Οι παίχτες ήταν τουλάχιστον τέσσερις.

Υπήρχαν επίσης τόσο το κυνηγητό όσο και το κρυφτό, με τα ονόματα “φυγίνδα” και“ αποδιδρα-σκίνδα ” αντίστοιχα, τα οποία παίζονταν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Ακόμη και η τυφλόμυγα παιζόταν με το όνομα “ψηλαφίνδα”.

Επίσης υπήρχε η “μηλολόνθη ”όπου κάποιος έπιανε μια χρυσόμυγα, την έδενε με κλωστή γύρω από το θώρακα της και την άφηνε να πετά, βομβώντας στον αέρα.

Βεβαίως υπήρχαν διάφορα άλλα παιχνίδια και πολλοί τρόποι ψυχαγωγίας για όλες τις ηλικίες, όπως αθλητικοί αγώνες, κυνήγια, πεσσεία, κυβεία κ.ά.

Οι γονείς αλλά και τα παιδιά, κατασκεύαζαν παιχνίδια από άλλα υλικά που παρείχε το φυσικό τους περιβάλλον. Έπαιζαν  όμορφα με τα ζώα που ζούσαν γύρω τους ή επινοούσαν ομαδικά παιχνίδια που απαιτούσαν μόνο τη συμμετοχή άλλων παιδιών ( Πολλές φορές το απλό και λιτό είναι το πιο καλό).

Τα περισσότερα παιχνίδια των προγόνων μας ήταν ομαδικά και προωθούσαν τη συνεργασία και την κοινωνικότητα. Αντίθετα στη σύγχρονη εποχή τα παιδιά ασχολούνται με ηλεκτρονικά παιχνίδια και τηλεόραση με αποτέλεσμα τα παιχνίδια αυτά να παραγκωνίζονται και να ξεχνιούνται. Αυτό είναι πολύ λυπηρό. Αφού εμείς αποτελούμε τον τελευταίο κρίκο της επιβίωσης τους , πρέπει να τα μεταδώσουμε και στις επόμενες γενιές. 

 

Ας παίξουμε……..

ΑΣ ΠΑΙΞΟΥΜΕ.....

ΜΠΙΖ

Ένα παιδί κρύβει τα μάτια του (μάνα) και ανοίγει την παλάμη του στην πλάτη του, αφού την περάσει κάτω από τη μασχάλη. Τα υπόλοιπα παιδιά πάνε πίσω του και ένα από αυτά του χτυπά την παλάμη. Αμέσως όλοι φωνάζουν μπιζ!!!! και σηκώνουν το ένα χέρι. Η “μάνα” τότε ανοίγει τα μάτια και μαντεύει ποιο παιδί τη χτύπησε. Αν το βρει τότε το παιδί αυτό κάνει τη “μάνα”. Αν όχι συνεχίζει το ίδιο παιδί.

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΗΣ ΜΑΓΙΣΣΑΣ

Ένα παιδί είναι η  μάγισσα. Κάθε παιδί σκέφτεται ένα χρώμα, χωρίς να το πει στους άλλους. Σκέφτεται και η μάγισσα ένα χρώμα. Μετά κάθε παιδί πηγαίνει  και λέει  στη μάγισσα το χρώμα που έχει σκεφτεί. Αν είναι το ίδιο που σκέφτηκε η μάγισσα, τότε το κυνηγάει…..

                                           Η ΓΑΤΟΥΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ

Αυτό το παιχνίδι παίζεται με πολλά παιδιά ανεξάρτητα από τον αριθμό τους. Ένα από αυτά θα κάνει τη γατούλα ή το σκυλάκι. Τα άλλα απομακρύνονται περίπου 3 μέτρα και όλα τα παιδιά θα φωνάξουν :“ γατούλα, γατούλα (ή σκυλάκι, σκυλάκι) τι χρώμα ζητάς; Τι σου αρέσει και τι προτιμάς ; ” Η γατούλα (ή το σκυλάκι) λέει ένα χρώμα και τα παιδιά τρέχουν να το βρουν. Όποιο παιδί δεν μπορέσει να το βρει, θα τον πιάσει η γατούλα (ή το σκυλάκι) και τότε θα τα φυλάει εκείνο…..

 

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ  ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ

Το παιχνίδι αυτό μπορεί να παιχτεί με πολλές παραλλαγές. :

ü      Το σκυλάκι ή η γατούλα μπορούν να γίνουν φώκια monachous ,monachous ή χελώνα καρέτα καρέτα η οποία ζητά κάτι π.χ. τροφή. Τα παιδιά ζωγραφίζουν γρήγορα κάτι από την τροφή της και της το πάνε. Όποιος δεν πάει κάτι για φαγητό(ζωγραφιστό) χάνει και γίνεται το ζωάκι στο κέντρο.

ü      Το ζωάκι στο κέντρο δεν είναι κάτι σταθερό, αλλάζει ξαφνικά. Τα παιδιά κάθε φορά ρωτούν: “ τι είσαι τώρα ; ” το παιδί απαντά π.χ. ελέφαντας. Τα παιδιά φωνάζουν “ελέφαντα, ελέφαντα τι θέλεις να σου φέρουμε ; ” ο ελέφαντας λέει και τα παιδιά γύρω, πρέπει να μπορούν γρήγορα να γράψουν ή να ζωγραφίσουν αυτό που θέλει ο ελέφαντας. Αν δεν προλάβουν, χάνουν…..

Κ Α Λ Η  Δ Ι Α Σ Κ Ε Δ Α Σ Η

 

                    ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΛΙΩΝΟΥΝ ΤΑ ΙΓΚΛΟΥ ; 

Τα ιγκλού είναι η τυπική κατοικία των Εσκιμώων. Όμως γιατί δεν λιώνουν τα ιγκλού; Πρώτα απ’όλα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι για να ζεσταθεί ο περιορισμένος εσωτερικός χώρος και για να δημιουργηθεί ένα άνετο κλίμα είναι αρκετή ακόμα και η ελάχιστη ποσότητα θερμότητας:αρκεί η παρουσία δύο ατόμων. Ο θερμός αέρας μέσα    στο ιγκλού όταν φτάσει κοντά στον τοίχο ψύχεται. Από έξω οι πολικοί άνεμοι πνέουν με θερμοκρασία -50οC ,έτσι ώστε η θερμοκρασία στο εξωτερικό τοίχωμα πάγου να διατηρείται χαμηλή  και ο πάγος χρειάζεται μεγάλη θερμότητα για να φτάσει στο σημείο τήξης. Πάντως τα ιγκλού κατοικούνται από πληθυσμούς που ζουν στις αρκτικές περιοχές μόνο στην αρχή του καλοκαιριού και όλο και συχνότερα σαν προσωρινά καταφύγια…

Παγκόσμια έρευνα!!!!!

Παγκόσμια έρευνα πραγματοποιήθηκε , λέει από τον ΟΗΕ και είχε το εξής θέμα:“Παρακαλώ να εκφέρετε την τίμια και ειλικρινή γνώμη σας για τη λύση στο πρόβλημα της έλλειψης τροφίμων στον υπόλοιπο κόσμο”. Δυστυχώς η έρευνα αυτή κατέληξε σε αποτυχία για τους εξής λόγους:

 

Ø       Στην ΑΦΡΙΚΗ  δεν ήξεραν τι σημαίνει “τρόφιμα

Ø       Στην ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ  δεν ήξεραν τι σημαίνει“ τίμια”

Ø       Στην ΑΓΓΛΙΑ δεν ήξεραν τι σημαίνει “ειλικρίνεια

Ø       Στην ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ  δεν ήξεραν τι σημαίνει“έλλειψη

Ø      Στην ΚΙΝΑ δεν ήξεραν τι σημαίνει“γνώμη

Ø      Στις ΗΠΑ δεν ήξεραν τι σημαίνει “υπόλοιπος κόσμος”

 

 

Copyright © 2013

44o Δημοτικό Σχολείο
Λάρισας
 

 

Σχεδιασμός & Επιμέλεια:  

 Θωμαή Τζιτζή -Στογιάννη:

«Tα μυαλά των παιδιών δεν είναι δοχεία να τα γεμίσεις, είναι σπίρτα για να τα ανάψεις.»
Χρήστος Τσολάκης